...jim wau dal wau ha...

Bila dah meningkat umur ni,orang sekeliling pon sibuk bertanya.Jiran sebelah rumah,kawan2,orang di tempat kerja,pakcik yang baru jumpe kat klinik,semua orang tanya satu soalan cepu emas.Malas nak tulis apekah soalan itu sebab mesti hangpa dah dapat agak.Bosan ar camni. Kenapa la takde orang tanya, bape juta dah simpan duit?Takpun tanya la dah berapa negeri kau melancong?Paling tak pun tanya la kau pakai pencuci muka ape sampai muka naik bintik2 kecil tapi bila dipandang tak nampak jerawat?Errrkkk....apa ni??Tak faham la....

Aku tak kisah sangat bab2 jodoh ni.Insyaallah ade rezeki ada la.Cuma kadang2 tu tak boleh tahan la tengok makcik2 datang rumah dok jaja cerita anak die la,anak sedara die la nak kawen dah padahal umur lagi muda dari aku.Kot ye pun nak berbangga dengan aku,agak2 la sikit.Satgi aku pi ngorat bakal menantu makcik baru tau.Hahaha..kalau nak kawen,ikut la sunnah nabi.Jangan la nak kawen sebab tengok semua orang kawen.Satgi nak cerai pon senang sebab tgk orang semua pakat bercerai.Bahaya tuh!

Pada aku,pernikahan adalah sesuatu yang suci dan untuk bernikah orang tu pon mesti suci.Jangan la jadikan pernikahan itu sebagai suatu jalan singkat untuk mencapai kenikmatan hidup.Perbetulkan niat dan yakinlah dengan ketetapan Ilahi.Hanya dengan izinNya,segalanya mungkin terjadi.

Tak semua orang boleh berkahwin sebab setiap orang ade hukum untuk berkahwin.Siapa yang mampu dan berhajat untuk berkahwin,silalah berkahwin.Siapa yang tak mampu tapi berhajat,banyak2 kan berdoa pada Allah supaya dipermudahkan urusan dan bukakan pintu rezekinya.Siapa yang tak mampu dan memang tak berhajat nak kawin,duduk senyap2 sudah.Banyakkan buat amal supaya kita juga mampu sempurnakan agama kita.Siapa yang memang dilarang untuk berkahwin tu,jangan nak susahkan orang lain pulak.

Jadi, fikirkan di mana kategori kita.Benar,nabi akan berbangga dengan umatnya yang ramai di akhirat kelak.Tapi, takkan kita sanggup nak biarkan nabi berbangga dengan umatnya yang langsung tidak mengutamakan 2 peninggalan Baginda.Al-Quran dan Sunnah!!Fikir2kan wahai diri!!! (o-O)