...ragam manusia...

Kisah manusia kalau dibukukan memang takkan pernah habis.Si A dengan ragamnya begitu.Si B dengan fiil nya begini.Sebab itu Allah menjadikan manusia pelbagai ragam.Saling mengenali menjadikan hidup tidak bosan.Jadi,mari aku ceritakan beberapa kisah manusia di sekeliling aku.Harap tiada yang bosan!

Kisah pertama

Kisah seorang anak gadis.Punyai ayah yang menanam benih ke dalam ibunya sehingga melahirkannya.Si ayah yang sepatutnya menjaga si anak.Memelihara dan mengasihinya.Namun,tatkala anak sudah berusia 10 tahun,sedang mandi untuk bersiap ke sekolah,si ayah tidak lagi layak bergelar ayah!Si anak dicabul dan dirogol dalam keadaan berdiri oleh ayah bertopeng syaitan!Apa la salah anak dilayan sebegitu?Sehingga umur si anak 14 tahun,menoktahkan parangai hina si ayah. Namun,semuanya terlambat!Si anak telahpun dirogol lebih dari 10 kali oleh ayah kandungnya.

Alangkah beruntungnya si anak andai wali Allah Khidir masih hidup.Tentu ayah itu tidak sempat bergelar ayah.Dia pasti dibunuh oleh Khidir setelah diberi ilham oleh Allah.Dewasanya si ayah,merosakkan hidup si anak.Lebih baik dibiarkan mati dari kecil.Tapi,perancangan Allah tiada siapa tahu.Mari sama2 berdoa supaya hidup si anak dipelihara Allah sentiasa.Sentiasa Ya Allah!

Kisah kedua

Mungkin benar kata azlan.Anak gadis sekarang lebih berkenan dengan laki orang. Siapa tak cair tengok laki bercakap lemah lembut,tegas dalam mendidik,ada sifat penyayang.Memang boleh buat jantung gugur.Tapi malangnya dia milik sah wanita lain.Mungkin juga ayah kepada anak2nya.Dan kita,hanya perempuan bujang yang mudah jatuh hati.

Begini caranya Allah menguji hambaNya.Payah!Tapi harus diharungi.Pahit,harus ditelan.Semoga sedikit kesabaran yang disemai di dunia,ada hasilnya di akhirat kelak!

Kisah Ketiga

Mata sudah mengantuk.Perempuan muda ini hendak tidur.zzzzzzzzzz