...durian oh durian...


umi ade bercerita kisah disebalik durian yang ditanam oleh che(datuk sebelah umi)..rupa2nya che tanam pokok durian waktu abg yang sulong lahir sebagai tanda kesyukuran kelahiran cucu pertama..then,mase abang dah berumo 7 tahun dah boleh merasa hasil durian tu..sodap... wan(datuk sebelah abah)pun ade tanam pokok durian..pokok wan ni memang cepat la berbuah sebab pokok che pun tak buah lagi utk tahun ni..kalo nak kire2 hampir 100 biji lebih la durian wan dah luruh..tu tak kire lagi yg ade kat ats pokok.. masa aku mula2 balik cuti tok ckp mintak2 la sempat durian tu berbuah sebelum aku blk uia..dan doa tok termakbul sebab sekarang ni tiap2 ari tok soh p umah beliau amik durian..sekali bagi sampai 4 biji..aku ni bukan la kaki durian sebab aku takde minat sesuatu makanan dengan fanatik..aku belasah je setakat yg mampu dijamah...kadang2 tu sampai jemu sebab terlampau byk durian dan umah pun berbau durian... tapi memang betul ape yg org ckp..manusia tak pernah bersyukur dengan apa yang die ade..aritu tok bagitau ade org india dtg umah nk beli durian dari wan..tapi wan ckp durian takde yang gugur..alasan utama nak bagi durian tu anak cucu makan dan bukan org lain..ade jugak india yg dtg umah wan senyap2 amik durian tu..huhuuhu...aku je yg tek reti bersyukur..dapat makan durian free pun nak merungut lagi..kat pasar jual durian sebiji sampai rm25..tu tak tau la sedap ke tak..aku dah berfikir habis2an..aku nak makan durian dengan sepuas hati sebelum blk uia..nanti terindu2 plak bau nya yg sungguk sedapliciois dan lazaticious!!!!