...hari2 nasi lemak...

sejak aku balik bercuti mase bulan 4 sampai la bulan 5 nih,ari2 breakfast NASI LEMAK!!sangat penat nak menjamah benda yang sama...lauk nya sambal ikan bilis+ikan masin+telor mata+sedikit timun..bukan aku yang masak mahupun dibeli sendiri NASI LEMAK itu tapi pemberian dari seseorang yang sangat disayangi iaitu TOK..nak tolak takut beliau terasa dalam diam..tapi kalo dimakan ari2 merosakkan kesihatan plak..inilah situasi ditelan mati anak diluah mati emak(betol ke susunan tu?)
lantas semalam aku pegi ke rumah tok di waktu petang dengan membawa makaroni goreng digoreng oleh remi..aku memang tak pandai nak goreng benda ala2 western ni..nak blaja pun malas da tau tak reti..heheh..umi soh aku gitau tok jangan bagi NASI LEMAK dah..sampai2 je umh tok,tak terucap pun pesanan tu..kitorang layan citer ezora lagi sambil melantak cucur durian tok buat.
tibe2 abah dtg umah tok..jeng jeng jeng..dan beberapa ketika abah pun berkata,"mak,lepas ni tak payah la bagi NASI LEMAK dah.mail(abah aku)rase pening lepas makan NASI LEMAK tu!"..<===>abah berkata dengan nada penuh sopan dan hormat..aku tengok tok tibe2 berubah wajah dan meneruskan perbualan seperti biasa..tapi terasa hambar di sebalik kata2nya.langsung tidak membalas balik ape yang disuarakan abah,sekadar tersenyum kelat.lepas je abah balik,tibe tok berkata,"bihun takpe tak ct pagi esok?".....aku pun tak tau nak jawab ape tapi sekadar membalas,"suka ati tok la.ct tak kisah"...mmm sungguh tragis situasi itu!!
time aku nk blk tuh,tok bertanya lagi nak makan ape esok pagi..aku terdiam sebab tak tau nk jawab..dan aku perasan muka tok sangat berubah!!!mintak maaf tok!!!
hari ni bangun tido,ade bungkusan lagi atas meja makan..2 bungkus NASI LEMAK dan 2 bungkus bihun..yang mana satu pilihan hati?????
***********************
sabda Nabi SAW yang bermaksud:"bukanlah dari umatKu orang yang tidak menghormati yang tua dan tidak menyayangi yang muda"...