selamatnya aku tiba di rumah

dah lame aku tak mencatatkan sesuatu dalam blog ni..alhamdulillah arini aku selamat sampai umah utk abeskan cuti sem 2 minggu 5 hari..tapi aku sempat ade kat umah seminggu je...takpe la..ni semua sebab keputusan last minute aku nak join 'Program Kembara Khidmat Masyarakat Bersama KTM'.what i can say, program ni memang best dan aku sangat hargai setiap detik yang aku dapat dalam program ni.
nk citer la skit experience yang aku dapat sepanjang program ni..first place kitorang pegi Rumah seri Kenangan,Kangar..umah yang menempatkan warga tua yang kurang bernasib baik..samada dibiarkan sendiri oleh waris masing2, ditangkap bile merayau2 dan ditahan bawah order from court,n also they themselves nak masuk sana..mcm2 perihal dunia sekarang..tibe2 mengingatkan aku pada hadis nabi yang bermaksud "antara tanda2 akhir zaman ialah si ibu melahirkan hamba".betull lah tu..setelah ibu banyak berjasa kepada anak2 tanpa minta dibalas pun akhirnya beliau dicampak ke tempat yang tak sepatutnya..mudahan2 kite semua tergolong dalam golongan yg mentaati dan menyayangi serta sentiasa menyanjungi ibu bapa..amin..
second place kitorang gi Sekolah Tunas Bakti,Butterworth.ape yang aku boleh cakap,adik2 kat sekolah ni masih bernasib baik.even diorang pernah suatu ketika dulu wat kesalahan,tapi diorang still ade harapan utk jadi insan yang lebih baik.bagi aku diorang hanyalah seorang yang masih mentah dlam hidup dan perlukan bimbingan.itu yg diorang tak dapat.bimbingan dari ibu bapa,kwn2,masyarakat.dan aku yakin,kalau diorang dapat sume tu,insyaallah diorang akan jadi insan yang baik..kita tak boleh menilai mereka dari perbuatan mereka yang lampau..diorang hanya tersalah langkah dalam kehidupan..
ade sorang adik ni yang cerita dia sangat menyentuh perasaan aku..die masuk sekolah tu atas kesalahan curi besi..masa hari raya ke2,die kena tangkap sebab ade org lodge report die rogol anak makcik tu.tapi,adik ni memang matang sebab die mengaku die tak buat.cuma tunggu DNA test utk sabitkan kesalahan die.and me personally,believe that he is innocent..for what reason i dont know..tapi aku percaya kata hati aku..mudah2an Allah permudahkan urusan hidup dia..Amin..
third place,kitorang gi Tg.Malim..takde ape yang best utk dikongsi sebab benda yang kitorang wat ni mcm dah biasa..gotong-royong ngan villagers,beramah mesra..tu je..nothing special..
sesampai je aku kat umah,terus cek result last sem..alhamdulillah rezeki Allah nak bagi..aku besyukur sangat...tak sangka dapat cmtu..semoga final year ni mencatatkan kenangan yang lebih manis untuk aku simpan dalam kotak hitam aku...sesuatu yang lebih menjadikan aku mengenal diri sendiri...