...rindu yang tiada sudahnya (bahagian II)...

Kami berada di Mekah selama 5 hari. Cuaca di sana sedikit panas kering dan ditambah pula dengan kerja-kerja pembesaran masjid yang giat dijalankan menjadikan keadaan sangat berhabuk dan berdebu. Namun, itu tidak menghalang beribu-ribu jemaah yang datang dari setiap pelosok dunia untuk menunaikan umrah. Malah Kerajaan Arab Saudi sendiri menetapkan beberapa peraturan baru untuk mengurangkan kadar kemasukan jemaah umrah. Hari ke-5 selepas solat Jumaat dan menyempurnakan tawaf wida', kami bertolak ke Madinah meninggalkan Mekah yang aman dan tenang dengan rasa yang sangat berat. 

 Dalam perjalanan meningalkan bumi mulia Mekah menuju ke Madinah, Bandar Bercahaya

 Suasana di sepanjang jalan

 Pekarangan Jabal Uhud

 Makam saidina Hamzah yang gugur di Medan Uhud

 Bukit Uhud ini kelihatan kemerah-merahan. Mengikut penerangan ustaz yang membawa kami, Bukit Uhud ini merupakan satu-satunya bukit yang akan masuk syurga

 Suasana di luar Masjid Nabawi

 Pintu masuk untuk lelaki dan wanita diasingkan

 Di bawah kubah hijau itu terletaknya makam Nabi Muhammad bersama sahabatnya Saidina Abu Bakar dan Saidina Hamzah. Di bawah kubah itu juga terletaknya kawasan yang dinamakan Raudah. 

 Kelihatan jemaah wanita yang beratur menunggu giliran memasuki Raudah. Raudah ini dinyatakan oleh Nabi Muhammad sebagai antara taman dalam syurga. Kawasan kubah hijau itu juga adalah binaan asal Masjid Nabi

 Langit membiru di Madinah. Cuaca di Madinah sedikit sejuk berbanding Mekah. Kebetulan di hari ke3 kami di sana, hujan turun dengan agak lebat.

 Bandar Madinah yang aman dan damai

Dalam perjalanan menuju ke lapangan terbang Madinah setelah 5 hari di sana

***************************
Ini sahaja koleksi gambar semasa berada di Mekah dan Madinah. Memang tidak banyak gambar yang diambil. Mana yang sempat 'snap' je ada dalam simpanan. Mekad dan Madinah memang tempat yang indah lagi aman. Bila berada di sana rasa tenang sangat. Dalam hati berazam untuk jejak kaki ke sana lagi InsyaAllah.