...semoga bertemu lagi di sana...

Malam Rabu, umi menelefon aku. Katanya wan sakit, sakit angin macam umi. Sebelum ini wan tidak pernah diserang angin sebegitu. Angin yang semacam berkumpul di perut, tidak boleh kentut mahupun sendawa yang menyebabkan ketidak selesaan pada badan. Mahu bernafas pun sedikit payah. Memang, memang sebelum ini wan tidak pernah sakit begitu. Hanya umi yang sering kali diserang angin sebegitu akibat salah makan, mahupun badan terlalu penat. Penyelesaiannya untuk sakit sebegitu, urutan di seluruh badan hingga ke kaki. Urut dengan minyak panas sambil berselawat. Selang sejam kemudian baru reda, itupun tidak sepenuhnya. Namun umi cakap, wan kena suntikan 2 jarum di klinik untuk melegakan sakit.

Keesokannya, pagi Khamis aku menelefon umi di pejabat bertanyakan perihal wan. Sudah pulih, cuma biasa la keadaan orang sakit. Mengerang kesakitan. Tambahan pula, wan berketurunan mamak. Makanya, raungan kuat berteriak sakit itu menjadi biasa. Keadaan wan sebegitu masih lagi menjadi bahan jenaka kami di pagi Khamis tersebut. Tetapi memang sudah biasa. Tok pun mengakui, orang mamak ni raungnya lebih dari sakit. Umi sempat mengatakan berpesan kepada Mad supaya dia pulang awal ke kampung untuk tengok2 kan wan.

Petang Khamis, aku beberapa kali menelefon Mad bertanyakan di mana dia. Sudah sampai ke rumah ke belum untuk bertanyakan keadaan wan. Tetapi, kata Mad ada beberapa urusan harus diselesaikan sebelum pulang. Maka, mungkin lewat petang baru dia akan sampai ke rumah.

Jam 5.45 petang Khamis aku mengemaskan meja untuk bersiap pulang dari pejabat. Setibanya di rumah, selepas memarkir kereta aku menghubungi Mad bertanyakan bagaimana keadaan Wan. Terkejut kerana dimaklumkan Wan tidak sedarkan diri dan doktor sedang memeriksa. Dan Mad berpesan akan menelefon aku semula memaklumkan keadaan sebenar. Dalam hati, berbelah bahagi sama ada mahu pulang ke kampung terus atau pulang selepas kerja hari Jumaat. Masih sempat menghubungi Cik S, dia berpesan supaya pulang sahaja kerana apa2 boleh terjadi. Tapi, hati masih belum dapat membuat keputusan yang muktamad.

Tepat jam 6.10 petang Mad menghubungi aku semula. Suara Mad tidak berapa kedengaran. Ia, tidak berapa kedengaran kerana Mad bercakap dalam sendu. "Wan dah meninggal!". Dan aku, terdiam tanpa sepatah kata dan terus mematikan telefon. Menangis aku sepuasnya!!! Aku insan biasa yang punya hati dan punya insan2 di dunia untuk disayangi! Wan pergi meninggalkan kami setelah dia baru sahaja menikmati usianya yang ke 86 tahun 3 hari. Al-fatihah aku sedekahkan kepadanya.

Aku bertolak pulang ke kampung bersama adik bongsu yang kebetulan berada di Penang untuk pertandingan nasyid peringkat universiti. Kebetulan sungguh kerana dia belajar di sungai besi dan sukar mendapatkan cuti secara tiba2. Banyak prosedur yang perlu dilalui sebelum dapat bercuti. Kebetulan, semuanya dirancang Allah dengan sebaik-baik perancangan. Pulanglah kami berdua ke kampung di malam Jumaat tersebut.

Setibanya di kampung, aku meluru masuk ke bilik dan melihat sekujur tubuh di atas katil. Aku tidak dapat menahan sebak dan menangis tanpa henti. Al-fatihah aku sedekahkan dalam sendu menahan tangis. Sejujurnya, aku tidak menyangka pemergian wan secepat ini. Menjadi rutin aku untuk pulang ke kampung setiap hujung minggu. Dan menjadi rutin juga untuk menjenguk tok dan wan setiap kali pulang ke kampung. Kebetulan Isnin lepas aku bercuti rehat kerana tiba2 merasa hendak bercuti lama di kampung. Dan isnin tersebut, hari terakhir aku bersalaman dengan wan. Buat kali terakhir aku mengucup tangannya.

Saat wan dikapankan, aku mencium wajahnya buat kali terakhir. Sejuk muka wan. Sesejuk tangan wan di hari terakhir aku mencium tangannya. Saat itu, baru aku tersedar wan banyak meninggalkan petanda sebelum kematiannya. Semasa tangannya kukucup buat kali terakhir, memang terdetik dalam hati aku sejuknya tangan wan saat itu luar biasa. Tetapi hanya dikuncikan sahaja. Sungguh, banyak petanda tetapi hanya aku sedari setelah wan tiada.

Petanda bagaimana wan bersungguh2 menyuruh aku memberikan 2 helai kemeja yang ditempahnya kepada che (datuk sebelah umi) dan che paklang (datuk saudara sebelah umi). Katanya kebelakangan ini asyik bermimpi mereka datang bertemu wan dengan tidak berbaju. Katanya lagi, tidak sedap hati kalau lambat2 memberi, takut tidak sempat.

Juga bagaimana mengidamnya wan untuk memakan laksa. Disuruhnya Mak Nah untuk tolong masakkan buatnya. Katanya bukan mengidam tetapi teringin sangat nak makan. Mak Nah dengan baik hatinya terus menyediakan kuah laksa keesokan harinya. Sungguh, setiap butiran ayat yang diucapkan aku terngiang2. Dan betapa puasnya wan dapat menikmati laksa tersebut dan beria2 menyuruh aku turut makan laksa tersebut.

Aku juga baru terperasankan di minggu terakhir aku melawatnya, dia seringkali bersendirian. Duduk di bangku depan dan temenung keseorangan. Selalunya wan akan duduk bersama aku di meja makan dan hanya memerhatikan aku. Bila ditanya, baru wan bercakap. Namun ada juga kadang2 dia bertanya dan aku menjawab. Cuma kali itu, lain dan luar biasa.

Malam itu, setelah kereta jenazah meninggalkan perkarangan rumah, abang baru tiba bersama kak ipar dan salsabila. Terdengar umi yang dalam tangis menyatakan pada makcik bahawa Kak ipar bercerita, sebaik nampak kereta jenazah tersebut, Salsabila melambai2kan tangannya sambil mengucapkan babai. Umi menangis mendengarnya. Dan aku, tidak mampu mendengar dengan lebih mendalam cerita tersebut takut tidak mampu menahan tangis. Namun cerita tersebut sudah mampu membuatkan aku menitikkan air mata buat ke sekian kalinya!

Wan, damailah wan di sana! Semoga wan baik2 saja di sana bersama lindungan Allah. Allah Maha Mengetahui, semoga amalan2 wan di dunia menjadi penyelamat wan di sana. Walaupun kita tidak dapat bersama menyambut Ramadhan kali ini, tetapi kami bersyukur dengan nikmat usia yang Allah kurniakan pada wan selama ini untuk bersama kami. Wan, kami redha dengan pemergian wan walaupun ianya mengejutkan. Kami juga akan ke sana juga satu hari nanti. Semoga kami bersedia untuk mengadapNya bila masa telah tiba. Al-fatihah............