...baru nak komen...

sejak kenaikan harga minyak ni,baru la rase nk menulih something..sebab umi dah mula mengomen yang kete beliau terasa sgt minyak cepat habih..kesian umi sebab kerja ulang alik dari umah ke gerik yang mengambil masa hampir sejam..lebih kurang 42 km...kalo dulu umi isi minyak rm 20 cukup utk pegi blk ari2 tapi skang tidak lagi..maunya kena isi rm40 pegi-balik utk sehari..so kalo ditolak bahagi umi habiskan rm 200 seminggu utk gi kerja..tu tak masuk lagi lawatan umi pegi sekolah2 kat hulu perak ni yg ade 3 daerah..termasuk la sekolah2 kat pedalaman dan dihuni penduduk asli pribumi..owh..kesian umi!!!
mase mlm kerajaan umum kenaikan harga minyak,umi nmpk cool je..kata beliau,"minyak naik ke tak naik ke,same je..umi kena jugak pegi keje..kete kena jalan jugak"..aku pulak takde perasaan sebab aku masih dalam kategori org yang tidak perlu 'memberi makan' pada kereta..adik bongsu aku memberi komen dengan mengatakan umi tak kisah kalau minyak naik ke tak sebab gaji umi banyak...tapi hari ini umi membuktikan bahawa gaji umi tak seberapa sebab umi dah mula mengomen!!!
baru2 ni aku ada bersembang dgn seseorag di YM pasal harga minyak ni..dan aku ckp Malaysia tak patut la naikkan harga minyak sebab kita adalah pengeluar minyak..surprisingly kwn aku ni ckp mmg malaysia pengeluar minyak..tapi kita tak tersenarai dlm OPEC..(pertubuhan negara2 pengeluar minyak) sebabnya kita tak mampu keluarkan 7o% minyak utk dieksport..kita juga terpaksa import minyak..aku pun tak sure la betol ke tak tapi ini kwn aku yg ckp sebab die agak berpengalaman...entah la....
kesimpulannya,marilah kite berdoa bersama2 semoga pak2 menteri dapat membuat tindakan yang bernas dan bijak utk kesejahteraan kita bersama!!!!