...harta wasiat,gaji pertama...



ari ni aku dah bejaye sempurnakan amanah oleh jiran aku untuk jaga anak2 die..2 org,iskandar n adiknya atikah..so far,diorang ni budak yg baik la...senang dijaga..tak banyak karenah..so kirenya tugas aku tak la banyak cabaran sangat..juz mandikan diorang pehtu ayat2 skit bagi tido..wat susu,sediakan makan..tu je... so,for the first time in my life i got my own salary..boleh la...keje sendiri kan..b4 dis wat attachment pun tak dapat gaji tapi dpt pengalaman..jadi babysitter plak dapat gaji ngan pengalaman..hehe.sebenanya susah gak nak jage budak ni..kite kena ikut rentak diorang..dlm kate lain,kite ni mcm childish..nak wat camne..masuk kandang lembu menguak,masuk kandang...bla bla...bla... tadi aku chating ngan kawan sekolah lame..(name dirahsiakan)..kot2 nanti die tergerak hati nak bace blog aku..hehehe...ayah die baru je meninggal..tahun ni la kot...n die cite die baru hadiri interview for loan business..nak wat francise amende tah..ok la tu...actually dari sekolah lagi aku tengok die memang bercita2 dan bersemangat tinggi...ape yang die nak,die akan usahakan sampai bejaya..tu memang die!!kalo mengalah or wat keje separuh jalan,bukan die la... after that die cite ayah die wat wasiat..kebanyakan harta dapat kat die..ayah die memang sokong die wat bisnes..tapi aku agak musykil la pasal wasiat tu..sepanjang yg aku blajar dlm kelas probate,ade 2 principles psl wasiat..meh kite kongsi bersame... 1/should not be given on behalf of the legal heir 2/must not exceed 1/3 of the property that's only general rule..ade exception to the rule:-the will should be valid if all the heirs agreed or not opposed to that... ape yang agak sedih,mase tanya kawan aku adik brdk die ok ke ngan wasiat tu..die kate 'maleh nak ambik tau'....ape maknanya tu???die cakap tak nak amik tau psl sume2 tu...so,as a friend aku cube la nasihat die harta ni tak leh main2..takut teramik harta org lain yg bukan milik kite..tambah2 harta tu nak wat modal meniaga...takut tak b-----t je...sebagai org islam kite ada pembahagian harta secara faraid yg wajib kite tunaikan..dalam an-nisa:11-12 ade diceritakan bhgn yg termaktub utk setiap org... zaman sekarang ni bagi aku org memang mengejar kekayaan..aku pun tak terkecuali..tambah2 bile dapat gaji first tadi..rase syok sangat..ni plak harta wasiat yg berlambak2..mahu tak kelabu mate..kalo boleh sume org nk harta..tapi yg penting skali berkat ke tak harta kite tu...keberkatan tu la yg boleh menjamin kebahagiaan kite dunia akhirat.... so,fikir2kan dan selamat beramal!!!!!